89 proc. menedżerów sądzi, że ich pracownicy odchodzą z firmy dla lepszych zarobków (badania Instytutu Saratoga). Okazuje się jednak, że głównym powodem składania wypowiedzeń jest... Lider. Co ciekawe, według światowych wyników badań Instytutu Gallupa tylko, tylko 21 proc. pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę (sic!). Brak angażowania pracowników prowadzi do braku: motywacji, satysfakcji i zadowolenia. Najważniejsze pytanie brzmi: Jaka jest przyczyna tak słabych wyników? Są różne powody, np: niespełnione oczekiwania, niedopasowanie do stanowiska, słaby coaching i informacja zwrotna, małe szanse na rozwój i awans.
Jeśli nie wiesz, czy docenić pracownika, odpowiedź brzmi zawsze jednoznacznie: TAK. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, odpowiedź brzmi: prosto i szczerze. Skoncentruj się na faktach i indywidualnym docenianiu. Ludzie chcą być traktowani personalnie, a nie jak “jakaś grupa ludzi”. Docenianie niesie ze sobą same korzyści, między innymi wspiera rozwijanie pozytywnych stosunków pracownik-szef, rozwija relacje w zespole i firmie, wzmacnia przywiązanie do firmy, redukuje stres i poprawia nastrój, wpływa na motywację czy wreszcie buduje wspomniane już zaangażowanie. Nie wierzę, że jest na tej Ziemi ktoś, kto nie lubi być doceniony. Tak jak wcześniej wspomniałam, indywidualne podejście jest istotne - w przyznawaniu benefitów też. Fajnie jest zjeść owoce w czwartkowy poranek, ale prawdopodobnie elastyczny czas pracy i planowanie urlopów wg potrzeb, możliwość wyboru przez pracownika szkoleń, przyznawanie KUDOS’ów i organizowanie imprez, które wzmocnią zespół, przyniosą większe korzyści.
Last, but not least – coraz częściej można zaobserwować, że ludzie przychodzą do firmy, ale odchodzą od szefa. Jeśli pracownik nie znajdzie flow ze swoim szefem, żaden system uznaniowy czy motywacyjny realizowany przez organizację, nie będzie miał tak naprawdę większego znaczenia.
Aneta Kozłowska
Założycielka firmy szkoleniowej HR Consulting specjalizujacej sie w rozwoju managerów