- W sieci i social mediach lubimy dzielić się zdjęciami, filmikami ze swoimi pupilami, a także czytać różnorodne porady. Ale to nie wszystko. Aż 85 proc. badanych właścicieli zwierząt kupuje produkty dla nich w e-commerce. Wyniki raportu e-Izby: e-Commerce Animal-friendly Biznes pokazują, że zwierzęta są dla nas istotnym elementem życia. Ponadto mają niesamowity wpływ na miejsce pracy, redukują stres i niepokój oraz inspirują do kreatywnego działania. Wzmacniają się interakcje społeczne. Jako organizacja podjęliśmy się przygotowania tego CSR-owego raportu ponieważ obserwujemy, że trend animal-friendly jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu po pandemii - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zwierzolubni pracodawcy wygrywają

Polacy chcą pracować ze zwierzętami. Nawet, jeśli obecnie nie posiadają zwierzęcia, rozumieją taką potrzebę właścicieli zwierząt i sami chcą mieć taką możliwość, jeśli zdecydują się zaopiekować jakimś pupilem, a warto zaznaczyć, że 22 proc. badanych osób zadeklarowało, że przygarnęli lub zaadoptowali zwierzę w potrzebie. 8 na 10 badanych osób potwierdza, że jest dla nich istotne, czy firma, w której pracują jest animal-friendly. Widzą wiele korzyści z pracy w takiej firmie, zarówno dla pracowników jak i samej firmy. Twierdzą, że obecność zwierząt sprawia, że atmosfera pracy jest bardziej przyjazna (30%). Zwierzęta zmniejszają stres (24%) i zwiększają morale pracowników (23%), a więc wpływają na lojalność wobec pracodawcy. Co 5. badany jest zdania, że w obecności zwierząt poprawia się także kreatywność i zwiększa wydajność pracowników. To niebagatelne atuty wpuszczenia braci mniejszych w nasze firmowe progi. Na szczęście wielu menedżerów zdaje już sobie z tego sprawę, bo 8 na 10 potwierdza, że ich firmy odnoszą korzyści z bycia przyjaznymi zwierzętom i zyskują w oczach nie tylko pracowników, ale i klientów. 68% potwierdza, że zwierzęta pozytywnie wpływają na atmosferę pracy, a 46% widzi wzrost efektywności pracowników w zwierzolubnych firmach. Z kolei 54% przyznaje, że widzi wzrost lojalności klientów ze względu na jasną i przyjazną politykę wobec zwierząt.

Sukces na wyciągnięcie łapy

Nie samą pracą jednak człowiek i zwierz żyje, dlatego coraz bardziej istotne dla Polaków jest również to, czy otoczenie, w którym mieszkają, przestrzeń, gdzie spacerują, a także środki transportu, hotele i restauracje są przyjazne zwierzętom. I niestety tutaj Polska nie wypada zbyt dobrze. Opinie co do przyjazności miast i osiedli są podzielone praktycznie pół na pół. Im większe miasto, tym oceny są gorsze. Dodatkowo aż 59% badanych właścicieli zwierząt przyznaje, że podczas podróżowania z nimi zdarzyły im się jakieś nieprzyjemne sytuacje. Na szczęcie hotele i restauracje zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby stawały się coraz bardziej animal-friendly. 80% badanych menedżerów jest zdania, że klienci rezygnują z usług Ho-Re-Ca, jeśli nie są one dostosowane do potrzeb zwierząt. Praktycznie wszyscy zaś potwierdzili, że można już do nich przybyć ze swoim podopiecznym, chociaż nie bezwarunkowo. 60% stawia wymagania co do rasy czy wagi zwierzęcia. W kontekście wskazywanych korzyści z bycia animal-friendly, można mieć jednak nadzieję, że i te ograniczenia wkrótce znikną.

Źródło: Dane pochodzą z badania i raportu e-Izby „e-Commerce Animal-friendly Biznes” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1179 internautów oraz 60 menedżerów w różnorodnych firmach. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w październiku 2023 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Raport do bezpłatnego pobrania znajdziecie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/12/Rapoer-e-Izby_E-commerce_Animal-friendly_Biznes.pdf.